Google krijgt AI-zoekupdates aan – analyse.

Google heeft ingrijpende veranderingen aangekondigd die van invloed zullen zijn op de sites die Google scoort in de zoekresultaten met betrekking op de zoekmachine marketing. Sommige wijzigingen hebben invloed op 10% van de zoekopdrachten, andere op 7%. De verandering in hoe BERT wordt gebruikt, heeft invloed op bijna 100% van de zoekopdrachten, terwijl het vorig jaar slechts een impact had op 10%. Dit gaat veel invloed hebben op de zoekmachine marketing. Sommige updates komen tegen het einde van het jaar. Anderen staan al live in de zoekresultaten. Veel van de aangekondigde algoritme-verbeteringen zullen waarschijnlijk zorgen voor meer diversiteit in de zoekresultaten, wat het naar onze mening een aantal graden moeilijker zal maken voor SEO.

Een van de grootste onthullingen is dat Google BERT in vrijwel elke zoekopdracht gebruikt. BERT is een techniek voor pre-training voor natuurlijke taalverwerking die Google helpt woorden te begrijpen in de context van de omringende woorden. Google heeft gezegd dat BERT Google Zoeken helpt de bedoeling van een zoekopdracht beter te begrijpen. Toen BERT werd aangekondigd, zou het worden gebruikt in 10% van de zoekopdrachten, met name bij langere typen zoekopdrachten. In de toekomst heeft BERT invloed op vrijwel alle zoekopdrachten in de Engelse taal. Helaas moet Nederlandse taal nog even op zich wachten.

Google heeft ook een spellingsalgoritme aangekondigd dat Google helpt om verkeerd gespelde woorden beter te begrijpen. Google zei dat dit de grootste verbetering van de spelling in vijf jaar is. Wat het spellingsalgoritme interessant maakt, is dat het Google helpt de context van verkeerd gespelde woorden te begrijpen. Deze verbetering zal in de zoekmachine marketingwereld veel te weeg brengen bij het bepalen van de juiste zoekwoorden en het uitsluiten van bepaalde woorden.

Alle bovenstaande wijzigingen lijken de zoekoptimalisatie te beïnvloeden. Die ene wijziging, die van invloed is op 7% van de zoekopdrachten, zorgt voor meer concurrentie omdat er nu meer pagina’s in aanmerking komen voor rangschikking. Bovendien hoeven die pagina’s ook niet te worden geoptimaliseerd voor het zoekwoord. Uiteindelijk zal de zoekmachine marketing moeilijker worden vooral de SEO.